13.5 C
Caransebeş
14.7 C
Reșița
12.6 C
Oţelu Roşu
sâmbătă 26 aprilie 2025

Abandonul școlar reprezintă una dintre cele mai mari provocări ale sistemului de învățământ românesc

Politică

Comisia pentru învăţământ a Camerei Deputaților a organizat, în data de 14 aprilie 2025, împreună cu Camera de Comerţ Americană în România (AmCham), dezbaterea cu tema „Costurile economice şi sociale ale abandonului şcolar. Politici publice ce pot contribui la reducerea acestui fenomen”, pornind de la concluziile raportului „Impactul economic al abandonului şcolar în România”, realizat de AmCham în colaborare cu Universitatea din Bucureşti.

La dezbatere au participat parlamentari, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Cercetării, ai mediului de afaceri şi ai societăţii civile, inclusiv organizaţii precum World Vision, Step by Step, Teach for Romania, Fundaţia Regina Maria, Accenture, Fundaţia Ameropa, Genpact, Fundaţia UiPath şi Fundaţia Vodafone.

Reprezentanţii ONG-urilor şi ai companiilor prezente au împărtăşit exemple de bune practici rezultate din programe de sprijin adresate elevilor. Printre problemele identificate în urma dezbaterii se numără: analfabetismul funcţional şi digital, lipsa corelării dintre oferta educaţională şi cerinţele pieţei muncii, absenţa unor discipline relevante precum educaţia pentru sănătate, educaţia antreprenorială sau prevenţia consumului de substanţe.

De asemenea, a fost subliniată necesitatea unor intervenţii timpurii şi constante, prin burse, consiliere vocaţională, formarea continuă a profesorilor, investiţii în infrastructură, digitalizare şi extinderea serviciilor de educaţie timpurie.

Abandonul şcolar trebuie abordat multidimensional, prin echipe mixte la nivelul fiecărei şcoli – formate din profesori, consilieri, directori, asistenţi sociali, inspectori şi personal medical – care să intervină de la primele semne de risc şi să lucreze integrat pentru sprijinirea elevilor.

Printre concluzii s-a evidenţiat necesitatea elaborării unui ghid de bune practici destinat autorităţilor locale şi unităţilor de învăţământ, precum şi propunerea de a crea, în colaborare cu mediul privat, o platformă naţională digitală în care şcolile să poată semnala nevoile lor specifice, după modelul hartaedu.ro. Totodată, s-a propus dezvoltarea unei hărţi interactive cu ONG-urile active în domeniu, care să faciliteze parteneriate locale între şcoli şi organizaţii.

Combaterea abandonului şcolar necesită un efort comun al tuturor actorilor implicaţi – stat, şcoală, societate civilă, companii, dar şi elevi şi studenţi. Astfel de dezbateri sunt esenţiale pentru consolidarea parteneriatelor public-private şi pentru transformarea educaţiei într-o prioritate. Obiectivul nostru este clar: sprijinirea fiecărui copil, pe tot parcursul educaţional, de la creşă la universitate.

Abandonul şcolar reprezintă una dintre cele mai mari provocări ale sistemului de învăţământ românesc. În calitate de preşedinte al Comisiei pentru învăţământ, îmi reafirm angajamentul de a sprijini un sistem educaţional adaptat nevoilor elevilor şi comunităţii, în care fiecărui elev să îi fie respectat dreptul la educaţie, iar accesul la instrumente moderne de învăţare să fie asigurat, indiferent de mediul din care provine.”, menționează preşedintele Comisiei pentru învăţământ, din Camera Deputaților deputatul Alexandru-Mihai Ghigiu.

spot_img

Actualitate